duci.ro FORUM at forumco.com
duci.ro FORUM at forumco.com
Home | Profile | Register | Active Topics | Active Polls | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?




 All Forums
 Ecologie si integrare europeana
 Modele de organizare europeana a învatamantului
 Université Libre de Bruxelles
 New Topic  Reply to Topic
 Send Topic to a Friend
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic   

duci
Forum Admin


210 Posts

Posted - 09/26/2005 :  18:51:24  Show Profile  Email Poster Send duci a Private Message  Reply with Quote
    Motto: "Put the ressources back together. Get a functional model".

    Aceasta interventie are la origine intrebarea: ce face cineva talentat, cu abilitati dovedite: poate sa devina profesor(universitar) in Romania sau trebuie sa bântuie la nesfârsit prin tari straine?

Sa incepem cu lucrurile simple: O universitate are facultati conforme cu clasificarea acceptata de toata lumea:
1. Teologie
2. Litere si filozofie
3. Drept
4. Biografii
4. Stiinte pure (mate, fizica, chimie,biologie, psihologie)
5. Stiinte aplicate (inginerie, medicina, farmacie). Se admite frecvent ca medicina sa fie separata de celelalte stiinte aplicate si sa aiba o facultate separata.
.....
Putem gasi clasificarea zecimala la biblioteca in caz de nevoie.

Majoritatea universitatilor din Romania de azi provin din institute pedagogice (Oradea, Baia Mare) Institute Politehnice, Institute de Medicina si Farmacie care in anii '50 au aparut dupa model sovietic precum si clone. Institutele de cercetare au fost izolate/separate de universitati mai ales in timpul lui Ceausescu. Sistemul actual sufera de prea multe reguli care nu corespund interesului învatamantului.

Eu iau ca modele:

    1). Université Libre de Bruxelles-universitate privata care facea fata universitatilor de stat, si are mai multe premii Nobel.
    2). Universitaet Karlsruhe(Technische Hochschule)- prima politehnica din Germania. Aici a lucrat chimistul Bunsen (cel cu becul Bunsen).


Aceste doua universitati au aparut cam pe la 1825 si fac fata cerintelor internationale. Spiritul (ideea de baza) este sa identifici talentele. Managementul consta in absorbtia si stimularea talentelor. Chiar daca sunt 100 si nu produc rezultate imediat, ajunge unul celebru ca sa-ti scoti cheltuielile.

Baza de organizare: profesorul care are o metoda proprie.

  • In jurul lui se formeaza un grup(studenti, secretara,tehnicieni)-Institut sau serviciu, cu personalitate juridica. Acesta e nucleul - Profesorul cu o metoda proprie in jurul caruia se strang niste studenti care vor sa invete metoda laboratorului (institut, serviciu, etc).

  • Nu mai exista piramida medievala (preparatori, asisistenti, lectori, conferentiari), "catedra" cu sef de catedra si "adjunct de sef de catedra" - ca nucleu, cum apare in nefericita lege a invatamantului din Romania.

  • Se lucreaza 8 ore pe zi la cercetare (nu 4 ore didactice pe saptamana-cum e acum la Drept si Psihologie). Din cand in cand, profesorul si asistentul mai au activitati didactice.

  • Studentii invata sa lucreze DOAR pe cele mai noi instrumente din laboratorul de cercetare, nu in "laboratoare pentru studenti" - "pentru studenti merge si-asa". Unii tehnicieni mai stiu sa opereze scule invechite, dar acelea nu sunt pentru studenti (poate pentru studentii avansati, la doctorat).

  • Biblioteca este ceva scump si serios. Plagiatul nu exista(se pare ca in Romania este stimulat la nivel central). Cartile necesare studentilor se gasesc la biblioteca - in limba in care au fost scrise, de exemplu germana; daca e nevoie sunt traduse oficial.

  • Salariile profesorilor sunt FIXE la un nivel decent. Pentru profesori nu exista bacsisuri sub forma de grant sau diferentieri facute de "seful de catedra". Granturile, post-docurile (PDF) si bursele sunt pentru studenti si straini (indieni, chinezi).

  • Daca cercetatorul B are o metoda proprie, care are perspective, i se face un institut, la inceput cu un singur membru-el. In functie de resursele Universitatii, acest institut de dezvolta (instrumente, tehnicieni secretare, doctoranzi, etc). Daca nu, B gaseste un institut altundeva. Numarul publicatiilor ISI conteaza, dar numai la inceput, cand se constata ca este vorba de metoda proprie a lui B. Mai tarziu, numarul publicatiilor nu mai este relevant, fiind scrise de studenti si PDF. Conteaza mai degraba seriozitatea lor, la care vegheaza profesorul-director al institutului propriu.



Perspectiva rezultanta e simpla:

  • renunti la cele 120 de universitati pastrand TOATE institutele de cercetare si TOT personalul de cercetare si didactic sub palaria a 4-10 Universitati cu structura mentionata - universal acceptata.
  • Functiile de conducere se ocupa prin rotatie.
  • Creezi locuri de munca decente pentru personal - incalzirea institutelor de cercetare + salarii (nu "granturi" castigate dupa urechea Ad-Astra).

  • Ca un exemplu, dispare "Facultatea de stiinta mediului", care devine un "departament de stiinta mediului" la facultatea de stiinte aplicate. Nu este obligatoriu ca acest departament sa aiba "studenti proprii". Se mai pot da si alte exemple.


  • Desfintarea institutelor sau alte entitati de cercetare se face la fel cu a celorlalte intreprinderi-salarii compenstorii, planuri de reconversie, etc.


Deocamdata se pastreaza diferentierea falsa intre institutele de cercetare si universitati, desi ar trebui sa fie in aceeasi cladire, in care cercetatorul B sa mai aiba si niste activitati didactice din cand in cand ....

Prof.Dr. D. Ciurchea
  Previous Topic Topic   
 New Topic  Reply to Topic
 Send Topic to a Friend
 Printer Friendly
Jump To:
duci.ro FORUM at forumco.com © 2000-05 ForumCo.com Go To Top Of Page
Generated in 0.19 seconds. Hello from Duci !!! Snitz Forums 2000
RSS Feed 1 RSS Feed 2
Powered by ForumCo 2000-2008
TOS - AUP - URA - Privacy Policy
ForumCo Free Blogs and Galleries
Signup for a free forum or Go Banner Free